Inloggen

Fact1

Vanaf afgelopen vrijdag heeft de Nederlandse consument de keuze uit drie landelijk dekkende 4G-netwerken. T-Mobile heeft een volledig nieuw landelijk dekkend 4G-netwerk gebouwd. Met meer 4G-masten (7.000) en de hoogste gemiddelde snelheden, heeft T-Mobile het netwerk met de grootste capaciteit in Nederland.

Lampros Iskos, CTO: “Voor de bouw van ons netwerk hadden wij maar één ding voor ogen. Onze klanten de allerbeste netwerkervaring geven. Daar hebben we fors in geïnvesteerd en we hebben het lef gehad om daar meer tijd voor te nemen en het grondiger te doen. Het was voor ons, maar vooral voor onze klanten makkelijker geweest als we gewoon het bestaande netwerk hadden verbouwd en daardoor veel sneller klaar waren geweest. Omdat we de leider in mobiel internet willen zijn, vonden we dat wij het anders moesten doen en daarom kozen we een andere route. Een route die langer heeft geduurd, maar die er nu wel voor zorgt dat onze klanten een superieur netwerk tot hun beschikking hebben.”

Schrijf reactie (0 Reacties)

volte kpn

T-Mobile gaat het medio 2016 mogelijk maken voor klanten om te gaan bellen via haar 4G netwerk. Hiervoor gaat T-Mobile landelijk VoLTE technologie activeren.

Vanaf medio 2016 wordt het voor klanten van T-Mobile mogelijk om te gaan bellen over het 4G netwerk van de provider. T-Mobile is van plan om medio 2016 het zogenaamde 'Voice over LTE', kortweg 'VoLTE' te gaan activeren op haar 4G netwerk in Nederland, wat bellen over 4G mogelijk maakt. 

Volgens Richard Marijs (netwerk- en spectrumspecialist bij T-Mobile) heeft T-Mobile momenteel nog geen exact tijdsbestek vastgesteld waarbinnen VoLTE op het netwerk van T-Mobile geactiveerd zal gaan worden. Wel staat volgens Marijs vast dat dit 'ergens in 2016' zal gaan plaatsvinden.

Geen haast met VoLTE

De implementatie van VoLTE op het T-Mobile netwerk heeft volgens Marijs geen grote haast. Op de eerste plaats is het aantal toestellen dat momenteel VoLTE ondersteunt nog vrij klein. Daarbij realiseert T-Mobile zelfs op dit moment al een vergelijkbare gesprekskwaliteit die VoLTE kan bieden dankzij de HD Voice techniek op het 3G netwerk. Voorts wil T-Mobile kunnen instaan voor een onberispelijke kwaliteit en gebruikservaring. Om dit te kunnen garanderen is het eerst noodzakelijk dat T-Mobile landelijke 4G dekking heeft gerealiseerd.

Eind deze maand verwacht T-Mobile 95 procent van haar klanten thuis van 4G dekking te hebben voorzien. Daarmee is volgens de provider sprake van landelijke dekking. Na het moment van het bereiken van landelijke dekking zal de provider volgens Marijs door blijven gaan met het plaatsen van nieuwe antennes. Eind dit jaar verwacht T-Mobile in heel Nederland circa 7.000 antennes geplaatst te hebben, wat neerkomt op dezelfde hoeveelheid antennes als KPN en Vodafone bij elkaar opgeteld in Nederland gebruiken.

Schrijf reactie (7 Reacties)

T Mobile 4G

T-Mobile telde halverwege augustus 1,21 miljoen 4G-abonnees. Dat laat een woordvoerster van de operator aan Telecompaper weten. T-Mobile stelt op schema te liggen met de uitrol van zijn 4G-netwerk. Nog dit jaar moet de uitrol afgerond worden. In november gaat T-Mobile ook van start met een 4G+ / LTE Advanced pilot.

In week 33 waren er 1,21 miljoen unieke 4G geschikte handsets actief op het 4G-netwerk van T-Mobile, vertelt T-Mobile-woordvoerster Kathleen Loods. Eind maart waren dat er nog circa één miljoen. “We liggen op schema met de uitrol van het 4G-netwerk om eind oktober 95 procent populatiedekking te hebben. Iedere dag wordt 4G geactiveerd in nieuwe regio's.”

4G+ pilot in november

Vorige week maakte T-Mobile bekend in november te beginnen met een 4G+-pilot op een aantal nog te bepalen locaties. Het is de bedoeling via carrier aggregation (bundeling van spectrumblokken) tot 225 Mbit/s down aan te gaan bieden. KPN en Vodafone zijn al bezig met een geleidelijke uitrol van 4G+ na enkele pilots in het najaar van 2014. KPN biedt op het moment 4G+ (LTE Advanced) aan via een kwart van zijn antennesites. Vodafone biedt 4G+ in 130 gemeenten aan op het moment.

Als T-Mobile ervoor kiest om 4G+ te activeren zal dat door het gehele landelijke 4G netwerk zijn, geeft de woordvoerster aan. “T-Mobile verwacht dat het activeren van 4G+ net zoals de uitrol van 4G op 900MHs snel kan gebeuren vanwege ons nieuwe Single RAN netwerk. Overal waar T-Mobile dan op dat moment masten heeft met zowel 900 MHz als 1800 MHz zal LTE carrier aggregatie (met een hogere netwerk snelheid (225 Mbit/s)) beschikbaar zijn.”

Schrijf reactie (3 Reacties)

Klanten van T-Mobile Nederland kunnen in steeds meer landen gebruik maken van 4G. Vanaf vandaag is 4G-roaming ook mogelijk in Frankrijk en Kroatië.

De afgelopen maanden werd 4G-roaming al geactiveerd in een aantal andere landen. Per augustus kunnen klanten van T-Mobile 4G gebruiken in:

Duitsland
België
Hongarije
Polen
Kroatië
Frankrijk

De komende maanden zal ook in andere landen, zoals Groot-Britannië en Spanje 4G-roaming mogelijk gemaakt worden. Het streven van T-Mobile is om in 2015 in 15 tot 20 landen 4G-roaming aan te bieden.

Schrijf reactie (7 Reacties)

Klanten van T-Mobile Nederland kunnen in steeds meer landen gebruik maken van 4G. Vanaf 26 augustus is 4G-roaming ook mogelijk in Polen en Hongarije.

De afgelopen maanden werd 4G-roaming al geactiveerd in Duitsland en België. De komende maanden zal ook in andere landen, zoals Engeland en Frankrijk 4G-roaming mogelijk gemaakt worden. Het streven van T-Mobile is om in 2015 in 15 tot 20 landen 4G-roaming aan te bieden.

Schrijf reactie (1 Reacties)

T Mobile 4G 24 8 2015

T-Mobile start in november met het beperkt aanbieden van sneller 4G-internet middels 4G+. Ook wordt de mobiele dekking binnenshuis verbeterd. 

Het aantal locaties waar T-Mobile vanaf november 4G+ zal aanbieden wordt nog nader bepaald. Op een later moment wordt de snellere versie van 4G volledig uitgerold. Het 4G+ van de provider heeft een maximale snelheid van 225 Mbit/s (20 MHz 1800 MHz / 10 MHz 900 MHz = 150 + 75 = 225 Mbit/s, theoretisch, T-Mobile houdt een praktisch maximum van 120 Mbit + 50 Mbit = 170 Mbit/s aan).

T-Mobile kon 4G+ eerder nog niet aanbieden omdat het enkel via de 1800 MHz-frequentie dekking bood. Bij 4G+ (via LTE-CA) is er verbinding over twee frequenties tegelijkertijd, waardoor de downloadsnelheid hoger ligt dan bij regulier 4G.

In het geval van T-Mobile worden daarvoor de 1800 MHz- en de 900 MHz-frequenties gebruikt. Die 900 MHz-frequentie wordt sinds 2013 door T-Mobile uitgerold, nadat het bedrijf die bij de frequentieveiling eind 2012 handen kreeg. De uitrol van 4G over 900 MHz startte in mei van dit jaar.

Schrijf reactie (2 Reacties)

tmobile logo offline

Vrijdag hebben we je op de hoogte gehouden van de storing en zoveel technische (achtergrond) informatie proberen te verzamelen om het probleem toe te lichten. Aangezien de storing nog niet geheel opgelost is blijven we ook deze dag informatie verstrekken.

Sinds vrijdagmiddag 14:00 ontstond een probleem in 1 van de 3 HLR's die T-Mobile heeft.

HLR staat voor Home Location Register. Dat is een database waarin alle details, van elke telefoon die geautoriseerd is om op het netwerk in te loggen, geregisteerd staat. In deze database staat elke SIM kaart die uitgegeven is door de provider.

Elke SIM kaart heeft een unieke identificatie (IMSI, International Mobile Subscriber Identity) wat de primaire sleutel is in de database. Ook staat in deze HLR database de gekoppelde telefoonnummers aan de SIM kaarten.

Zolang de SIM kaart gekoppeld blijft aan de gebruiker blijven al deze gegevens in de HLR database staan. Het probleem is waarschijnlijk dat er geen backup aanwezig is van deze HLR, een simkaart kan maar aan 1 HLR gekoppeld zijn. Een HLR is een prijzig onderdeel binnen het netwerk, daarnaast is een storing in de HLR zeldzaam.

Door deze storing kreeg 30% van de klanten (T-Mobile heeft 3,8 miljoen klanten) last van diverse storingen, van niet gebeld kunnen worden tot het niet meer aan kunnen melden op het netwerk.

T-Mobile heeft als eerste geprobeerd om de HLR te herstarten, maar dit was geen oplossing voor het probleem. Vervolgens hebben ze een backup teruggezet, maar dat is een complexe operatie. Dit heeft helaas ook niet tot het gewenste resultaat geleid. Aan het eind van de avond is T-Mobile begonnen om de klanten van de getroffen HLR over te zetten naar 1 v/d andere HLR's. 

Hieronder kan u de voortgang van deze dag volgen. De rode tekst is de informatie die verstrekt is vanuit T-Mobile.

Zondag 17:15

Bijna alle klanten kunnen weer bellen, sms'en en internetten (2G, 3G en 4G). Heb je nog geen bereik zet je telefoon dan even uit en aan om weer op het netwerk te komen. Nummerherkenning werkt voor een kleine groep klanten helaas nog niet. We verwachten dat dit later in de avond is opgelost.

Ervaar je hierna nog steeds klachten? Stuur ons dan een bericht op Twitter of Facebook of bel naar onze klantenservice op 06 - 2400 1200 (Onze telefonische klantenservice is te bereiken van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur en zaterdag van 09:00 tot 17:30 uur.). Zakelijke klanten kunnen bellen naar 0800 - 7112. Neem je contact op via Twitter? Gebruik dan hashtag: #IHNS.

Je kunt ook weer gebruik maken van My T-Mobile en de My T-Mobile App.

Zondag 11:10

We hebben de situatie onder controle en de storing is voorbij. Er is nog steeds een aantal klanten dat na het oplossen van de storing niet aangesloten is op het netwerk. Dat komt doordat bij het opstarten van ons back-up systeem een aantal klantgegevens niet zijn meegekomen. Dat is maar een heel klein gedeelte van de groep die last had van de storing, maar dat blijft natuurlijk heel vervelend. We proberen deze groep zo snel mogelijk te koppelen aan het netwerk. We moeten daarbij heel zorgvuldig te werk gaan. Daarom kost dat meer tijd dan gehoopt. We weten wie jullie zijn en we zien alle berichten op social media. Je wordt dus gehoord en gezien! We kunnen voor nu niks anders dan vragen om jullie geduld.

Ervaar je toch nog problemen? Dan raden we je aan je toestel even uit en aan te zetten. Het kan soms helpen. Je kunt inmiddels weer gebruik maken van My T-Mobile en de My T-Mobile App.

18:50

PW777, forumlid van Tweakers.net heeft zijn visie losgelaten op het (technisch) probleem. Hieronder staat zijn reactie. Let wel, dit is een aanname, een officieel bericht vanuit T-Mobile hebben we (nog) niet gekregen.

Meerdere Europese netwerken hebben in de laatste 5 jaar een HLR storing gehad. Rond 14h00 is de storing begonnen, T-Mobile heeft het aanvankelijk willen oplossen met een re-start van de HLR. Dit was een logische keuze, een re-start is relatief snel klaar en daarmee gaat geen data verloren. Toen dat niet werkte is men rond 17h begonnen met het terugplaatsen van een back-up op de HLR, dat betekend dat men een enorm data bestand moet inlezen om de gegevens die in het HLR staan te vervangen met een back-up, welke op een solid state medium staat. Dit inlezen duurt een aantal uren en brengt risico's met zich mee, als de back-up namelijk niet heel recent is gaan er gegevens verloren en alle SIM kaarten moeten zich opnieuw gaan aanmelden in het netwerk, wat een enorme belasting met zich mee brengt. Ook hier heeft T-Mobile in mijn ogen het juiste gedaan en indien dit gelukt was zou de storing rond 21h verholpen zijn geweest, wat een nette "score" was geweest voor zo'n omvangrijk probleem.

Wat T-Mobile ongetwijfeld zal gaan uitzoeken is waarom de HLR back-up niet goed gedraaid heeft of waarom dezelfde fout ook weer op de back-up omgeving is opgetreden (speculatie - maar er is duidelijk iets niet goed gegaan in deze fase gisteren rond 21h). Op dit punt heeft T-Mobile in mijn ogen goed crisis management getoond, ze hebben openlijk toegegeven dat er iets niet goed was gelopen en zijn toen de gegevens van de kapotte HLR gefaseerd over gaan zetten op de nog werkende HLR's. Hier hebben ze de hele nacht aan door gewerkt en dat toont dat men nu vol opgeschakeld was om deze crisis op te lossen, én dat de overige HLR's ruim bemeten zijn. Het gefaseerd overzetten reduceert de kans op fouten en voorkomt dat de overgebleven HLR's ook ineens bezwijken onder de toegenomen werkdruk. Ook dit heeft T-Mobile naar mijn mening goed gedaan, door de nacht door te werken kon vrijwel iedereen vanmorgen weer bellen.

Nu veegt T-Mobile de laaste restjes van de chaos nog op; er zijn SIM kaarten die een actie hebben uitgehaald (aangesloten, van roaming netwerk gewisseld, uitgeschakeld, afgesloten, etc) tussen het moment dat alles nog goed was en het back-up moment, deze data is verloren gegaan. Voor die sim-kaarten moet men opnieuw de koppeling in het HLR creëeren, dit is een relatief intensieve klus en dus voor die klanten duurt het nog wat langer. Ook hier doet T-Mobile naar mijn idee alles wat ze zouden kunnen doen.

Al met al denk ik dat deze crisis goed is opgelost aan de kant van T-Mobile, een storing in het HLR is geen pretje en heeft grote gevolgen voor het netwerk zoals iedereen heeft kunnen zien. De grote vraag zal blijven waardoor het HLR überhaupt crashte en wat er mis ging met de back-up; verwacht niet dat dit publiekelijk gedeeld zal worden.

Schrijf reactie (1 Reacties)

4G Masten in Nederland

West NL 4G Oost NL 4G

Achtergrond Artikelen

4G implementaties, wat kunnen we verwachten

GSA Logo
GSA (Global mobile Suppliers Association) publiceert op regelmatige basis statistieken en artikelen over de 4G status over de gehele wereld. In deze komkommertijd kijken we even hoe het gesteld is met de 4G implementaties bij de providers op deze aardbol.

Lees meer...

De grote verwisseltruuk

banner

4GMasten.nl was laatst op bezoek bij een site-swap, in dit geval van T-Mobile. In dit achtergrond artikel laten we zien hoe dat in zijn werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken.

Lees meer...

Antennes, de verbindende eenheid

totaal plaatje

Iedereen kent ze, de antennes van de providers, in masten of in/op/aan gebouwen. Maar welke antennes zijn nu van welke provider? En wat komt er allemaal bij kijken? We gaan in dit artikel daar dieper op in.

Lees meer...

4G Categorieën; de volgende stap

Generaties

LTE cat 4 of cat 6, je ziet deze kenmerken steeds vaker bij toestellen vermeld staan, maar wat zijn die categorieën en wat kun je er mee, of beter gezegd, wat kan het toestel dan wel of niet?

Lees meer...

Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief 4G Masten.nl


Ontvang HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi