Inloggen

tmobile logo offline

Vrijdag hebben we je op de hoogte gehouden van de storing en zoveel technische (achtergrond) informatie proberen te verzamelen om het probleem toe te lichten. Aangezien de storing nog niet geheel opgelost is blijven we ook deze dag informatie verstrekken.

Sinds vrijdagmiddag 14:00 ontstond een probleem in 1 van de 3 HLR's die T-Mobile heeft.

HLR staat voor Home Location Register. Dat is een database waarin alle details, van elke telefoon die geautoriseerd is om op het netwerk in te loggen, geregisteerd staat. In deze database staat elke SIM kaart die uitgegeven is door de provider.

Elke SIM kaart heeft een unieke identificatie (IMSI, International Mobile Subscriber Identity) wat de primaire sleutel is in de database. Ook staat in deze HLR database de gekoppelde telefoonnummers aan de SIM kaarten.

Zolang de SIM kaart gekoppeld blijft aan de gebruiker blijven al deze gegevens in de HLR database staan. Het probleem is waarschijnlijk dat er geen backup aanwezig is van deze HLR, een simkaart kan maar aan 1 HLR gekoppeld zijn. Een HLR is een prijzig onderdeel binnen het netwerk, daarnaast is een storing in de HLR zeldzaam.

Door deze storing kreeg 30% van de klanten (T-Mobile heeft 3,8 miljoen klanten) last van diverse storingen, van niet gebeld kunnen worden tot het niet meer aan kunnen melden op het netwerk.

T-Mobile heeft als eerste geprobeerd om de HLR te herstarten, maar dit was geen oplossing voor het probleem. Vervolgens hebben ze een backup teruggezet, maar dat is een complexe operatie. Dit heeft helaas ook niet tot het gewenste resultaat geleid. Aan het eind van de avond is T-Mobile begonnen om de klanten van de getroffen HLR over te zetten naar 1 v/d andere HLR's. 

Hieronder kan u de voortgang van deze dag volgen. De rode tekst is de informatie die verstrekt is vanuit T-Mobile.

Zondag 17:15

Bijna alle klanten kunnen weer bellen, sms'en en internetten (2G, 3G en 4G). Heb je nog geen bereik zet je telefoon dan even uit en aan om weer op het netwerk te komen. Nummerherkenning werkt voor een kleine groep klanten helaas nog niet. We verwachten dat dit later in de avond is opgelost.

Ervaar je hierna nog steeds klachten? Stuur ons dan een bericht op Twitter of Facebook of bel naar onze klantenservice op 06 - 2400 1200 (Onze telefonische klantenservice is te bereiken van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur en zaterdag van 09:00 tot 17:30 uur.). Zakelijke klanten kunnen bellen naar 0800 - 7112. Neem je contact op via Twitter? Gebruik dan hashtag: #IHNS.

Je kunt ook weer gebruik maken van My T-Mobile en de My T-Mobile App.

Zondag 11:10

We hebben de situatie onder controle en de storing is voorbij. Er is nog steeds een aantal klanten dat na het oplossen van de storing niet aangesloten is op het netwerk. Dat komt doordat bij het opstarten van ons back-up systeem een aantal klantgegevens niet zijn meegekomen. Dat is maar een heel klein gedeelte van de groep die last had van de storing, maar dat blijft natuurlijk heel vervelend. We proberen deze groep zo snel mogelijk te koppelen aan het netwerk. We moeten daarbij heel zorgvuldig te werk gaan. Daarom kost dat meer tijd dan gehoopt. We weten wie jullie zijn en we zien alle berichten op social media. Je wordt dus gehoord en gezien! We kunnen voor nu niks anders dan vragen om jullie geduld.

Ervaar je toch nog problemen? Dan raden we je aan je toestel even uit en aan te zetten. Het kan soms helpen. Je kunt inmiddels weer gebruik maken van My T-Mobile en de My T-Mobile App.

18:50

PW777, forumlid van Tweakers.net heeft zijn visie losgelaten op het (technisch) probleem. Hieronder staat zijn reactie. Let wel, dit is een aanname, een officieel bericht vanuit T-Mobile hebben we (nog) niet gekregen.

Meerdere Europese netwerken hebben in de laatste 5 jaar een HLR storing gehad. Rond 14h00 is de storing begonnen, T-Mobile heeft het aanvankelijk willen oplossen met een re-start van de HLR. Dit was een logische keuze, een re-start is relatief snel klaar en daarmee gaat geen data verloren. Toen dat niet werkte is men rond 17h begonnen met het terugplaatsen van een back-up op de HLR, dat betekend dat men een enorm data bestand moet inlezen om de gegevens die in het HLR staan te vervangen met een back-up, welke op een solid state medium staat. Dit inlezen duurt een aantal uren en brengt risico's met zich mee, als de back-up namelijk niet heel recent is gaan er gegevens verloren en alle SIM kaarten moeten zich opnieuw gaan aanmelden in het netwerk, wat een enorme belasting met zich mee brengt. Ook hier heeft T-Mobile in mijn ogen het juiste gedaan en indien dit gelukt was zou de storing rond 21h verholpen zijn geweest, wat een nette "score" was geweest voor zo'n omvangrijk probleem.

Wat T-Mobile ongetwijfeld zal gaan uitzoeken is waarom de HLR back-up niet goed gedraaid heeft of waarom dezelfde fout ook weer op de back-up omgeving is opgetreden (speculatie - maar er is duidelijk iets niet goed gegaan in deze fase gisteren rond 21h). Op dit punt heeft T-Mobile in mijn ogen goed crisis management getoond, ze hebben openlijk toegegeven dat er iets niet goed was gelopen en zijn toen de gegevens van de kapotte HLR gefaseerd over gaan zetten op de nog werkende HLR's. Hier hebben ze de hele nacht aan door gewerkt en dat toont dat men nu vol opgeschakeld was om deze crisis op te lossen, én dat de overige HLR's ruim bemeten zijn. Het gefaseerd overzetten reduceert de kans op fouten en voorkomt dat de overgebleven HLR's ook ineens bezwijken onder de toegenomen werkdruk. Ook dit heeft T-Mobile naar mijn mening goed gedaan, door de nacht door te werken kon vrijwel iedereen vanmorgen weer bellen.

Nu veegt T-Mobile de laaste restjes van de chaos nog op; er zijn SIM kaarten die een actie hebben uitgehaald (aangesloten, van roaming netwerk gewisseld, uitgeschakeld, afgesloten, etc) tussen het moment dat alles nog goed was en het back-up moment, deze data is verloren gegaan. Voor die sim-kaarten moet men opnieuw de koppeling in het HLR creëeren, dit is een relatief intensieve klus en dus voor die klanten duurt het nog wat langer. Ook hier doet T-Mobile naar mijn idee alles wat ze zouden kunnen doen.

Al met al denk ik dat deze crisis goed is opgelost aan de kant van T-Mobile, een storing in het HLR is geen pretje en heeft grote gevolgen voor het netwerk zoals iedereen heeft kunnen zien. De grote vraag zal blijven waardoor het HLR überhaupt crashte en wat er mis ging met de back-up; verwacht niet dat dit publiekelijk gedeeld zal worden.

Schrijf reactie (1 Reacties)

tmobile logo offline

Sinds 14:00 vanmiddag heeft T-Mobile last van een storing waarbij intieel aangegeven werd dat er niet gebeld kon worden. Ook was het niet mogelijk om gesprekken te ontvangen. Dit betrof een deel van de klanten, hoeveel mensen er problemen hebben is niet bekend.

Al snel bleek dat niet alleen bellen betrof, maar ook bij het aanmelden bij het netwerk en bij dataverbindingen. De locatie of verbonden techniek (2G/3G/4G) maakt niet uit. Hieronder houden we chronologisch de updates bij (rode tekst is de informatie van T-Mobile).

23:30

Hierbij sluiten we deze live "blog" af, morgen volgt er een update.

23:29

Onderstaande afbeelding geeft aan hoe complex een GSM/UMTS/LTE netwerk in elkaar zit. De HLR (groene cirkel) is de spin in dit geheel. Bijna alles is ook verbonden met dit systeem, het is onmogelijk om een netwerk te draaien zonder dit cruciale netwerkonderdeel.

HLR HSS

23:24

Zoals in eerdere statements is gezegd, zijn de SIM-gegevens overgezet naar een ander datacentrum. Dit blijkt niet de volledige oplossing te zijn. Het probleem is helaas hardnekkiger dan in eerste instantie gedacht. We kunnen op dit moment niet duidelijk aangeven wanneer klanten weer volledig gebruik kunnen maken van het netwerk. Ongeveer 30% van onze klanten heeft hier last van.

We zijn nu stap voor stap klanten aan het overzetten. Onze technici werken net zo lang door totdat het probleem is opgelost. Wij adviseren onze klanten om onze website in de gaten te houden voor verdere updates.

Schrijf reactie (6 Reacties)

tmobile logo 720w
De bouw en uitrol van het vernieuwde netwerk van T-Mobile verloopt voorspoedig. In april kondigde T-Mobile een nieuwe planning aan waarmee het 4G-netwerk eind oktober landelijk dekkend is. Dit betekent dat 95% van alle inwoners van Nederland dan woont in het 4G-dekkingsgebied van T-Mobile.

Ondanks de vakantieperiode is er de afgelopen maanden hard gewerkt aan het netwerk en dat is terug te zien in het aantal nieuwe 3G en 4G-masten. Sinds april zijn er 2000 extra 4G antennes geplaatst. Ook het aantal 3G locaties is met meer dan 600 locaties gestegen. En de aantallen worden de komende maanden nog groter. 

Nu ook 4G-roaming in België en Duitsland

T-Mobile werkt niet alleen aan het 4G-netwerk in Nederland, maar zorgt er ook voor dat klanten in het buitenland gebruiken kunnen maken van 4G. In juli kondigde T-Mobile al aan dat klanten in Duitsland gebruik kunnen maken van 4G. Vanaf heden kunnen klanten van T-Mobile Nederland ook in België gebruik maken van 4G. T-Mobile heeft bewust gekozen om te starten met de aangrenzende landen. De komende maanden zal ook in andere landen, zoals Engeland en Frankrijk 4G-roaming mogelijk gemaakt worden. Het streven van T-Mobile is om in 2015 in 15 tot 20 landen 4G-roaming aan te bieden.

Bron: www.t-mobile.nl 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Enkele weken geleden heeft T-Mobile de update weer doorgestuurd naar het Antenneregister. De 4G kaart staat al online, maar de 2G en 3G kaarten nog niet. Deze zijn nu geupdate.

2G

De 2G kaart laat niet veel bijzonderheden zien in deze korte update periode (11 dagen), het aantal 2G900 locaties neemt nog steeds af. Door de activatie van 4G900 worden deze locaties uitgeschakeld. Er zijn her en der nog wel wat 2G900 antennes actief, de reden is niet helemaal duidelijk. Enkele locaties bevinden zich in een gebouw of ondergronds, dat kan het nog verklaren, maar er zitten ook locaties bij die zich op 30 tot 50 meter hoogte bevinden. Onderstaande afbeelding laat alleen de 2G900 locaties zien om het "2G900 gat"' te laten zien. Onderstaande afbeelding linkt door naar de 2G kaart.

T Mobile 2G900 17 7

Schrijf reactie (6 Reacties)

tmobile logo 720w

T-Mobile maakt het haar klanten mogelijk om gebruik te maken van internet op 4G op de netwerken van buitenlandse operators. De landen waar onze klanten zich het meeste bevinden zijn als eerste aan de beurt.

Vanaf 6 juli 2015 is 4G-roaming actief in Duitsland. Daarna volgen, één voor één, andere landen. Het streven van T-Mobile is om in 2015 in 15 tot 20 landen 4G-roaming aan te bieden. Welke de volgende landen zijn is nog niet bekend, vermoedelijk zijn Frankrijk, Spanje en Italië.

Schrijf reactie (4 Reacties)

Op woensdag 1 juli was het dataverkeer van T-Mobile in Hoek van Holland en Kijkduin 5 keer hoger dan op een gewone woensdag. In Bergen aan Zee en Scheveningen was het 4 maal zo hoog als anders. Donderdag lag het dataverkeer iets lager dan de dag ervoor, maar was het dataverkeer nog steeds respectievelijk 4 keer en 3 keer hoger dan een gemiddelde donderdag.

Lampros Iskos, directeur Technologie T-Mobile: “We zien dat het dataverkeer fors toeneemt in de gebieden die we gemoderniseerd hebben naar het 4G-netwerk. Daar komt bij dat veel van onze klanten inmiddels beschikken over devices die van het 4G-netwerk gebruik maken.” Het T-Mobile netwerk heeft meer dan voldoende capaciteit om dit sterk verhoogde dataverkeer aan te kunnen. De verwachting is dat met het aanhoudende warme weer er meer datarecords gaan breken.

Schrijf reactie (0 Reacties)

leroy98ecker van Tweakers.net heeft met behulp van de Postcode checker van T-Mobile gekeken hoe de uitrol van augustus t/m oktober wordt uitgevoerd.

Onderstaande kaart geeft globaal aan wanneer en welk gebied 4G uitgerold wordt in die maanden:

http://i59.tinypic.com/2hwtch.png

Schrijf reactie (2 Reacties)

4G Masten in Nederland

West NL 4G Oost NL 4G

Achtergrond Artikelen

4G implementaties, wat kunnen we verwachten

GSA Logo
GSA (Global mobile Suppliers Association) publiceert op regelmatige basis statistieken en artikelen over de 4G status over de gehele wereld. In deze komkommertijd kijken we even hoe het gesteld is met de 4G implementaties bij de providers op deze aardbol.

Lees meer...

De grote verwisseltruuk

banner

4GMasten.nl was laatst op bezoek bij een site-swap, in dit geval van T-Mobile. In dit achtergrond artikel laten we zien hoe dat in zijn werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken.

Lees meer...

Antennes, de verbindende eenheid

totaal plaatje

Iedereen kent ze, de antennes van de providers, in masten of in/op/aan gebouwen. Maar welke antennes zijn nu van welke provider? En wat komt er allemaal bij kijken? We gaan in dit artikel daar dieper op in.

Lees meer...

4G Categorie├źn; de volgende stap

Generaties

LTE cat 4 of cat 6, je ziet deze kenmerken steeds vaker bij toestellen vermeld staan, maar wat zijn die categorieën en wat kun je er mee, of beter gezegd, wat kan het toestel dan wel of niet?

Lees meer...

Nieuwsbrief

  • Nieuwsbrief 4G Masten.nl


Ontvang HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi