Inloggen

tmobile logo offline

Sinds 14:00 vanmiddag heeft T-Mobile last van een storing waarbij intieel aangegeven werd dat er niet gebeld kon worden. Ook was het niet mogelijk om gesprekken te ontvangen. Dit betrof een deel van de klanten, hoeveel mensen er problemen hebben is niet bekend.

Al snel bleek dat niet alleen bellen betrof, maar ook bij het aanmelden bij het netwerk en bij dataverbindingen. De locatie of verbonden techniek (2G/3G/4G) maakt niet uit. Hieronder houden we chronologisch de updates bij (rode tekst is de informatie van T-Mobile).

23:30

Hierbij sluiten we deze live "blog" af, morgen volgt er een update.

23:29

Onderstaande afbeelding geeft aan hoe complex een GSM/UMTS/LTE netwerk in elkaar zit. De HLR (groene cirkel) is de spin in dit geheel. Bijna alles is ook verbonden met dit systeem, het is onmogelijk om een netwerk te draaien zonder dit cruciale netwerkonderdeel.

HLR HSS

23:24

Zoals in eerdere statements is gezegd, zijn de SIM-gegevens overgezet naar een ander datacentrum. Dit blijkt niet de volledige oplossing te zijn. Het probleem is helaas hardnekkiger dan in eerste instantie gedacht. We kunnen op dit moment niet duidelijk aangeven wanneer klanten weer volledig gebruik kunnen maken van het netwerk. Ongeveer 30% van onze klanten heeft hier last van.

We zijn nu stap voor stap klanten aan het overzetten. Onze technici werken net zo lang door totdat het probleem is opgelost. Wij adviseren onze klanten om onze website in de gaten te houden voor verdere updates.

22:44

PWA777, een forumlid van Tweakers.net (geen medewerker van T-Mobile), heeft een stukje geschreven over de HLR.

Dit is niet vreemd. Een GSM netwerk is een behoorlijk complex systeem en een HLR is een soort van zenuwcentrum in het netwerk. Er gaan gigantische volumes verkeer over het HLR, het is de computer die per simkaart weet waar deze te vinden is, welke services die simkaart mag gebruiken en zorgt voor correcte afhandeling van updates die de simkaart aan het netwerk doorgeeft. Als de HLR uitvalt krijg je 2 problemen; álle devices (SIM kaarten) op die HLR vallen weg en er komt enorme druk op omliggende systemen omdat die constant het HLR proberen aan te roepen. Daarnaast valt de verbinding bij alle telefoons weg, die juist extra signalen op het HLR gaan afvuren met als signaal "hey ik ben er nog!" zoals geprogrammeerd (je telefoon "denkt" immers dat dit situatie is zonder bereik en probeert actief contact te leggen met het netwerk). Dit zorgt voor een golf aan verkeer op het al overbelaste HLR wat het probleem verergert.

Het HLR is zonder meer één van de meest a-relaxte onderdelen van een GSM netwerk om stuk te hebben staan en een back-up online krijgen gaat niet 123 zonder problemen.

Zodra de signaling volumes afnemen of beheersbaar worden en systemen weer stabiel zijn gaan de mobieltjes gewoon weer in de rust stand (ze weten immers dat het netwerk weer naar ze luistert) en daardoor krijg je positieve spiraal dat de druk op het HLR afneemt.

Dan kunnen er nog steeds problemen zijn bij sommige users omdat alle updates die in het HLR weggeschreven moesten worden tijdens de down-time (nu dus al 10 uur) nooit meer teruggehaald kunnen worden (met mogelijkerwijs weer allerlei bouncende error messages tot gevolg).

22:22

Het systeem is zich nog aan het opstarten. Wanneer het weer mogelijk is om te bellen en sms-en is op dit moment nog niet duidelijk. Zodra er nieuws is informeren wij u direct.

22:20

Aangezien er 3 HLR's zijn in het netwerk van T-Mobile, hebben nu ruim 1 miljoen mensen last van deze storing.

22:00

De oplossing van de storing lijkt nabij, het systeem zal geleidelijk opgestart worden. Af en toe de vliegtuigstand aan/uit zetten kan helpen.

21:52

Er gebeurt nu heel veel. Zodra we meer weten volgt er een volgende update.

21:49

Het systeem herstelt zich niet nog niet naar tevredenheid. Hierdoor kan het herstel langer duren dan eerder aangegeven. 22.00 uur gaan we niet halen. We komen zo spoedig mogelijk met een update.

21:13

Om 21.04 zijn alle gegevens overgezet. Het systeem wordt nu opnieuw opgestart. Als alles goed gaat kan iedereen over 45 minuten weer bellen en sms-en.

Voor klanten is er een pagina met meest gestelde vragen opgesteld. Deze is te vinden op www.t-mobile.nl/netwerkstoring.

20:40

Zeer waarschijnlijk zit het probleem in de HLR (Home Location Register). Dat is een database waarin alle details, van elke telefoon die geautoriseerd is om op het netwerk in te loggen, geregisteerd staat.

In deze database staat elke SIM kaart die uitgegeven is door de provider. Elke SIM kaart heeft een unieke identificatie (IMSI, International Mobile Subscriber Identity) wat de primaire sleutel is in de database. Ook staat in deze HLR database de gekoppelde telefoonnummers aan de SIM kaarten. Zolang de SIM kaart gekoppeld blijft aan de gebruiker blijven al deze gegevens in de HLR database staan.

Het probleem is waarschijnlijk dat er geen backup aanwezig is van deze HLR, een simkaart kan maar aan 1 HLR gekoppeld zijn. Een HLR is een prijzig onderdeel binnen het netwerk, daarnaast is een storing in de HLR zeldzaam.

20:37

We verwachten nog steeds dat alle SIMgegevens om 21.00 uur volledig zijn overgezet. Als alles goed gaat en het systeem weer is opgestart, dan zou het na 45 minuten weer mogelijk moeten zijn om te bellen en te sms-en. Op dit moment staat de back-up op 86%

We zijn ons ervan bewust dat onze klanten veel last ondervinden van deze storing. Natuurlijk buigen wij ons ook over een schadevergoeding. Meer informatie hierover wordt nadat de storing is opgelost op de website www.t-mobile.nl/netwerkstoring gepubliceerd. Onze prioriteit ligt op dit moment bij het oplossing van de storing.

20:00

We verwachten dat alle SIMgegevens rond 21.00 uur volledig zijn overgezet. Daarna wordt het systeem opnieuw opgestart.

19:30

De storing betreft een softwarefout in een van onze datacentra en betreft het platform dat SimKaarten koppelt aan het netwerk. Niet alle klanten hebben hier last van. Er is in eerste instantie geprobeerd deze server te herstarten maar zonder succes. Op dit moment zijn we aan het uitwijken naar back-up systemen welke op dit moment aan het opstarten is. Dit opstarten betreft ook het inladen van alle data (SIMgegevens van onze klanten). Dat heeft Dat heeft enige tijd nodig. Deze back-up is om 17.00 uur gestart en staat nu op 53%. Zodra deze op 100% staat wordt het systeem herstart. De verwachting is dat in de loop van de avond iedereen weer kan bellen en gebeld kan worden.

18:44

Op dit moment wordt een backup teruggeplaatst. Dit duurt enkele uren, in de loop van de avond moeten de meeste gebruikers weer online kunnen.

18:10

Om 18:10 gaf T-Mobile aan dat de storing gevonden was, het bleek een software fout in de datacentra te zijn waardoor sommige simkaarten niet toegelaten werden. Een herstart van de server heeft niet geholpen.

4G Masten in Nederland

Kaart 4G Masten Nederland

Achtergrond Artikelen

4G implementaties, wat kunnen we verwachten

GSA Logo
GSA (Global mobile Suppliers Association) publiceert op regelmatige basis statistieken en artikelen over de 4G status over de gehele wereld. In deze komkommertijd kijken we even hoe het gesteld is met de 4G implementaties bij de providers op deze aardbol.

Lees meer...

De grote verwisseltruuk

banner

4GMasten.nl was laatst op bezoek bij een site-swap, in dit geval van T-Mobile. In dit achtergrond artikel laten we zien hoe dat in zijn werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken.

Lees meer...

Antennes, de verbindende eenheid

totaal plaatje

Iedereen kent ze, de antennes van de providers, in masten of in/op/aan gebouwen. Maar welke antennes zijn nu van welke provider? En wat komt er allemaal bij kijken? We gaan in dit artikel daar dieper op in.

Laatste update: 18 februari 2018

Lees meer...

4G Categorieën; de volgende stap

Generaties

LTE cat 4, 6, 8 of cat 10, je ziet deze kenmerken steeds vaker bij toestellen vermeld staan, maar wat zijn die categorieën en wat kun je er mee, of beter gezegd, wat kan het toestel dan wel of niet?

Lees meer...